Hvorfor vælge et temaforløb
Uanset om udfordringerne handler om konflikter, lavt selvværd, ensomhed, angst, sociale udfordringer, uddannelse, beskæftigelse, sorg, tristhed, skoletræthed, flytning og skoleskift eller nogle af de mange andre udfordringer, som unge oplever i dag, vil en kontaktperson til den unge ofte være en god løsning.
Med en kontaktperson bliver der skabt et fælles rum, med udgangspunkt i et fælles tredje. Et fælles tredje er en sammenfaldende interesse/aktivitet imellem kontaktpersonen og den unge, hvor de ligeværdigt har et fællesskab, samt interesse og motivation for noget.
Igennem den fælles aktivitet/interesse rettes fokus væk fra den unges udfordringer og hen imod deres ressourcer. Med afsæt i dette arbejder vores kontaktpersoner igennem hele forløbet fokuseret på at understøtte positiv udvikling hos den unge i en tryg og tillidsskabende relation. Den unge er også selv med til at definere de mål der arbejdes med. Se mere på siden: Sådan arbejder vi.
Reference: Michael Husen, 1996, ”Det fælles tredje – om fællesskab og værdier i det pædagogiske arbejde”